Thursday 26 May 2011

Al-Kisah di bumi barakah

Bismillahirrahmanirahim...
Assalamualaikum...
Hari ini hari terakhir aku di Teluk Intan..(my home town). Esok aku akan ke Kelantan suda, memang sedih untuk berpisah..tapi semuanya ini nak tak nak perlu aku tinggalkan demi perjuangan aku untuk kali ini..

Suatu masa dahulu, aku pernah bermimpi untuk bersekolah di sebuah sekolah..namanya Sekolah Izzuddin Shah. Tapi usaha yang aku tunjukkan semase UPSR tidak menunjukkan aku ke sane..tp segalanya takdir ilahi, akhirnya aku dapat bersekolah di Skolah Menengah Agama Izzuddin Shah, Ipoh. Sebelum ini aku bersekolah di Sekolah Rendah Agama Al-Munir, Kampung Padang Tembak, Teluk Intan. Sebelum berangkat ke Izzuddin, memang berat hati untuk tinggalkan Ibu dan Ayah..tp segalenye memang aku kene tinggalkan demi untuk aku berjaye..UPSR dulu aku da lukakan hati Ibu aku..Ayah aku kesal dengan keputusan aku. Tapi, aku still tak mengerti apa-apa..mungkin aku masih kebudak-budakan.

Semasa di Izzuddin memang aku keseorangan, aku mendapat dorm H, semuanya budak yang tidak aku kenal. Kawan-kawan aku yang sama sekolah di Al-Munir semuanya di dorm lain. Nampaknya aku keseorangan di dorm H,blok bukhari, mujurlah kawan-kawanku tu semuanya peramah. Aku berkenalan dengan Rizq, Rafiuddin, Shahizie, Fadzly, Basheer, Aiman, Eddie dan macam-macam lagi..Berkawan dengan mereke memang seronok. Kemudian aku dikelaskan di kelas 1 Ibnu Khaldun. Macam-macam kawan aku jumpa..memang lain. Aku seronok tinggal disini..namun kadang-kadang aku menangis keseorangan mengingatkan ibu dan ayah, aku rindu ibu..aku rindu ayah..aku mahu peluk mereke. Dalam usia 13 tahun aku mula belajar secare berdikari..

Aku juga diperkenalkan dengan istilah NAQIB atau jama' taksirnye NUQABA'...mereke inilah yang mentarbiah adik-adik form 1, form 1 dibahagikan dengan 15 org NAQIB drpd klngn form3..Usrah dengan Abg Zulhilmi memang terbaik..pengisian yang cukup bergune kadang2 diselitkan hiburan yang melucukan. Bila malam sahaja, ade perjumpaan..menghitung segale salah silap yang dilakukan..diberikan denda yg setimpal dengan perbuatan yg dilakukan. Aku takut...suasana hanya kedengaran angin kipas sahaja..namun apa saja yg berlaku mestilah berpegang dengn istilah berani buat beranilah tanggung.

Pada usia 14 tahun pula, aku semakin dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan disini..hidup bersama senior2..aku ditempatkan di Blok Imam Abu Daud, Bilik B...kehidupan yg begitu berlainan dari sebelumnya. hidup bersama senior..dalam satu bilik semua form ade..jangan buat pasal, nnti kene pukul..tu je ayat yg selalu aku dengar. aku ditempatkan dikelas 2 Ibnu Sina. Kehidupan di kelas ini berlainan dari sebelumya. Ditempatkan di kelas ini aku begitu terasa seperti insan yg kerdil. Kawan-kawan aku semuanya Mat-mat buku..aku pun mnjadi juga Mat buku..tahun ini aku menduduki peperiksaan Syahadah I'dadi..alhamdulillah..berkat kesungguhan aku belajar...keputusan yg diperolehi tidak mengecewakan..
tp dalam usia yg begitu muda..aku diberikan taklif sebagai ketua pelajar..usia yg begitu mentah..dalam kalangan batch aku hanya 5 orang sahaja...tanggungjawab aku di Sis ini semakin berat...

Dalam usia 15 tahun, aku pula akan menduduki PMR..sungguh aku tidak menyangka..cepat masa berlalu..
semakin lame semakin berat tanggungjawab aku di Sis ini..aku sekali lagi diberikan tanggungjawab, tugas sebagai NAQIB..mentarbiah adik-adik form 1..kadang2 aku mengeluh seorg2.."kenpa aku yg perlu memikul tggungjawab ini!!!" tp sesungguhnya Allah berfirman didalam Al-Quran.."Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya" aku pon memberikan ilmu pada adik-adik junior di dalam usrah..usrah aku namenye usrah 12..kadang2 aku study kitab2 agama utk diberikan pengisian kepada adik2 junior..style aku bercakap dikhalayak ramai aku ubah..menjadi seorang naqib byk memikirkan aku, bukan senang untuk menyampaikan ilmu..dan bukan senang untuk memikul beban mnjadi seorg da'ei ni..kalau dulu aku selalu marah kepada NAQIB tentag tindakan yg mereke lakukan..tp setelah aku mnjadi sebahagian drpd mereke..tindakan yg dilakukan memang wajar..

Memikul tugas sebagai KP, NAQIB, dan PELAJAR..memang byk mengubah hidup aku..aku yg dulunya seorg budak yg tak tahu apa-apa..hingusan..tp Sis la yg byk merubah aku..akhirnya tanpa disangka-sangka..keputusan PMR aku alhamdulillah..mungkin ada benarnye firman Allah "Kalau kamu tolong agama ku  maka aku akan bantu kamu" Pada usia 16 tahun, aku masih lagi di Sis..walaupun ada sahabat2 aku yg sudah menjejak keluar dari Sis..namun aku percaye, Sis la yg terbaik buat aku...berada dlm usia sebegini memang byk keseronokan bersama rakan2, berada di kelas 4PI II ( account) memang best. Kelas seperti karoke saje..dengan kerenah kawan2 yg meggila..dalam usia inilah aku berjaye ke Kedah, Melake dlm pertndingn nasyid kebangsaan..sweet moment~
menjadi ahli Soutul Faizin..memang seronok, aku menjadi ahli semenjak form2 tp pelapis dulu yg diberi nama Nida Azzakirin..form3 aku mnjadi ahli Soutul Faizin yg sah..sehinggalah form 5..Pada tahun ini jugak, aku akn mnduduki Peperiksaan Syahadah Thanawi, alhamdulillah..sekali lagi keputusan aku tidak mengecewakan diri aku..mungkin kerane hasil kerajianan aku menghafal kitab2 bersame kawan2..Pada usia ini juga la aku byk belajar erti kehidupan..usia 16 tahun..

Usia 17 tahun, tahun terakhir aku di Sis, Spm yg bakal aku tempuhi..jadi, aku berazam untuk melakukan sehabis baik yg boleh aku lakukan..sekali lagi taklif yg begitu besar aku kene pikul..2 jawatan yg begitu berat buat aku..
Naib masul Lajnah Kuliah dan Muhadharah dan Penolong Ketua Umum Asrama..memang terase berat, tetapi itu semua mengajar aku erti pengorbanan..kawan2 aku yg seronok belajar dikelas, aku terpakse ke asrama untuk menguruskan pndftaran pelajar lain..semuanya itu banyak mengajar aku..
Bekerja bersama Amirul Hazim dlm lajnah kuliah, memang byk mengajar aku..memanggil ustaz2 luar utk mmberikan  kuliah di Sis..ustaz2 dalam sekolah..dan sebagainya yg aku lakukan semata2 utk memberikan ilmu kepada pelajar2 Sis supaya mereke mnjadi pelajar yg berjaya di dunia dan akhirat..bukan senang untuk membahagikan masa...namun semua itu memang byk mengajar aku...
Semuanya itu tinggal kenangan, kini aku telah selamat smbung belajar hasil drpd mnjadi pelajar Izzuddin..
kalau dulu, aku menangis kerane meninggalkan ibu ayah..kini aku menangis kerane meninggalkan Izzudin..Sis bg aku melahirkan manusia yg dulunya Nothing kini mnjadi Everything..
kalau aku nak cerita semuanya di Izzuddin memang tidak akn habis, kerana byk kenangan yg telah aku tinggalkn disane..kepada jemaah naqib yg sama2 dulu pernah berjuang bersama aku, kawan2 nasyid soutul faizin, sahabat2 batch 48..selamat tinggal kome..
aku selalu mendoakan kome berjaye..buat guru2 terime kasih banyak2 cikgu, ustaz, ustazah..sye tidak akn pernah melupakan insan sepertimu yg sntiase mncurahkn ilmu...
dan kepada insan yg aku sayang..selamat tinggal~

~MENUJU MATLAMAT TERTINGGI~

2 comments:

  1. selamat berjuang sahabat ~~
    moge2 impian mu tercapai..
    ma'as salamah wa ilalliqa'...

    ReplyDelete