Saturday 15 September 2012

Basah dalam Ujian

Bismillahirrahmanirrahim...

Hidupnya aku hari ini dengan izin daripadaNYA. Allah masih lagi memberikan kepada diriku nikmat yang tidak semua manusia akan meraih nikmat tersebut, iaitu Iman dan Islam.

Saudara,
Terkadang saat kita lemah, kita akan mencari kekuatan,
saat kita berada didalam kegelapan, kita akan mencari sumber cahaya...
Alhamdulillah dan syukur kepada Allah yang memberikan aku tarbiyyah yang begitu mengigit jiwa..



Firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Dan kami pasti akan menguji kamu dgn sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditmpa musibah, mereka berkata "inna lillahi wa inna ilaihi raji'un" (Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami kembali) (Surah al-baqarah ayat 155-156)




“Dan sungguh, kami benar-benar akan menguji kamu sehingga kami mengetahui orang-orang yang benar-benar berjihad dan bersabar di antara kamu, dan akan kami uji perihal kamu….” (Surah Muhammad, ayat 31)

Kata Imam Ghazali, hati ini sangat berkait rapat dengan akal, kalau aku nak gambarkan kepada kamu hubungan ini adalah umpama sebuah bangunan yang mempunyai pintu dan dalamnya ada org berlindung mendapatkan perlindungan..


umpamanya kita melihat kota yang besar itu, rakyat yang berada dalam kota tersebut dan dinding kota tersebut...itulah perkara yang berkait rapat antara akal dan juga hati.

Akal, dia adalah rakyat yang sedang mendapatkan perlindungan itu. Manakala hati, itulah kota dindingnya. Kalau kota/hati itu tidak kuat, maka serangan akan masuk kedalam utk memberi kesan dan mempengaruhi akal yang berada didalamnya.
Begitulah perbandingan antara hati dan juga akal...

Pesanan sahabat:
nasihat Luqman Al-Hakim,,ujilah sahabatmu dengan kemarahan,,jika dia tangani kemarahan tersebut dengan kejahilannya,,maka tinggalkn dia..tetapi jika dia tangani dengan bijaksana,,maka jd kan lah dia teman mu 

Kuatkan hati dalam mengharungi Tarbiyyah ini..
Allahu 'Alam~

No comments:

Post a Comment